Telegraaf Media Groep (TMG) maakte dinsdagavond bekend een nieuwe herstructurering door te gaan voeren, waarbij de focus komt te liggen op het versterken van de belangrijkste merken. “Een goed uitgangspunt om het bedrijf actief te leiden onder de huidige turbulente omstandigheden in de mediasector”, aldus de Belgische bank KBC.

KBC denkt echter dat het niet makkelijk zal zijn om het personeel te overtuigen en te enthousiasmeren voor de veranderingen in de organisatie. “Het is slechts 6 maanden geleden dat de vorige nieuwe divisiestructuur werd ingevoerd.”

Voor KBC is het duidelijk dat de kosten van TMG omlaag moeten om de daling van de omzet te compenseren. “We hopen dat TMG een ’turnaround story’ wordt, maar we vinden het nog te vroeg om positief te worden over het aandeel.”

KBC heeft een hold-advies en een koersdoel van 10 euro.

Smoel in de markt

SNS Securities vindt het positief dat interim-topman Cees van Steijn binnen 2 maanden na zijn aantreden met een nieuwe strategie komt. De nadruk op de belangrijkste merken zal het bedrijf volgens het effectenhuis meer smoel geven in de markt en bovendien de banden met adverteerders en abonnees versterken.

Naast de update over de strategie, waarvan de details pas in augustus naar buiten zullen komen, verwacht SNS nog altijd dat TMG zijn belang van 6 procent in ProSiebenSat1 zal verkopen. Een groot deel van de opbrengst zal naar verwachting worden uitgekeerd aan de aandeelhouders.

SNS heeft een buy-advies.

Rond 9.30 uur was er nog niet gehandeld in het aandeel TMG, dat dinsdag sloot op 10,40 euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl